"Ευχαριστώ!" - Λέξη κλειδί για μια καλύτερη ζωή


Το «ευχαριστώ» ίσως και να είναι η πιο υποτιμημένη και λιγότερο ειπωμένη λέξη του καιρού μας, παρόλο που ενδείκνυται στις περισσότερες περιπτώσεις που αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Στην πραγματικότητα, δύσκολα την λέμε, είτε μεταξύ αγνώστων, είτε μεταξύ μελών της ίδια οικογένειας, φίλων ή συναδέλφων. Θαρρείς πως μας είναι λιγότερο «οδυνηρό» να σκάσουμε ένα υποτυπώδες χαμόγελο ή να πούμε κάποια άλλη, ίσως πιο κοινότυπη, λέξη από το να προφέρουμε τα εννέα αυτά γράμματα που συνθέτουν ένα τόσο βαθύ και ουσιαστικό συναίσθημα.

Εδώ και καιρό προσπαθώ να λέω «ευχαριστώ» όσο το δυνατόν συχνότερα. Ευχαριστώ με ουσία. Σα να θέλω να βοηθήσω και τους άλλους να το κάνουν, δείχνοντάς τους πως η προφορά της λέξης, εκτός από το ότι είναι εύκολη, μπορεί να δράσει και ενθαρρυντικά για όσους δύσκολα την λένε. Από το κράτημα της πόρτας του ασανσέρ στο σούπερ μάρκετ έως την παραχώρηση προτεραιότητας σε κάποια διάβαση πεζών, προσπαθώ να την προφέρω προς πείσμα των καιρών και των σιωπηλών ανθρώπων.

Photo Credit: pia_nguyen via Compfight cc
Προσέχω, δε, ιδιαίτερα όταν τα παιδιά μου είναι μαζί μου. Πιστεύω ότι η καλοί τρόποι και οι ευγενικές πράξεις δεν μαθαίνονται με την υπόδειξη ή το «κούνημα του δαχτύλου», αλλά μέσω της βιωματικής μαρτυρίας. Συνήθιζα μάλιστα, όταν ήμουνα μαζί με τα παιδιά μου, να χρησιμοποιώ τον πρώτο πληθυντικό και να λέω «ευχαριστούμε» αλλά σύντομα το «έκοψα», μιας που (μου) ακουγόταν σαν να έπαιρνα εγώ την ευθύνη της ευγνωμοσύνης τους ή σαν να «εκβίαζα», με το έτσι θέλω, την προφορά της και από τα δικά τους χείλη.

Παρόλα αυτά αισθάνομαι ότι πολλές φορές ακόμη το ξεχνώ ή αντ’ αυτού χρησιμοποιώ άλλες, λιγότερο ουσιαστικές. Πρόσφατα διάβασα ένα άρθρο του James Clear, συγγραφέα και εκπαιδευτή σε θέματα ψυχολογικής συμπεριφοράς, στο οποίο περιγράφει 7 συχνές περιπτώσεις στις οποίες λέμε οτιδήποτε άλλο αντί του «ευχαριστώ», όπως θα ήταν και το σωστό:

1. Όταν γινόμαστε αποδέκτες μιας φιλοφρόνησης

Συχνά καταστρέφουμε μια φιλοφρόνηση υποτιμώντας την ή αντιδρώντας υπερβολικά ταπεινά. Ίσως, κατά βάθος, πιστεύουμε πως έτσι δεν θα μας θεωρήσουν φαντασμένους ή αλαζόνες. Στην ουσία, όμως, αποφεύγοντας τον έπαινο μιας αυθεντικής φιλοφρόνησης, δεν αναγνωρίζουμε την καλοσύνη του ατόμου που μας την κάνει. Λέγοντας απλά «ευχαριστώ» του δείχνουμε ακριβώς την αναγνώριση αυτή και επιτρέπουμε στον εαυτό μας να απολαύσει την στιγμή.

Για παράδειγμα: «Το φόρεμά σου είναι πολύ όμορφο.»
Αντί για: «Α, αυτό το ρετάλι; Το έχω χρόνια.»
Δοκίμασε να πεις: «Ευχαριστώ! Χαίρομαι που σου αρέσει».

Για παράδειγμα: «Έσκισε η παρουσίασή σου σήμερα.»
Αντί για: «Αλήθεια; Ήμουν πολύ αγχωμένος εκεί πάνω. Χαίρομαι που φάνηκε καλή.»
Δοκίμασε να πεις: «Ευχαριστώ. Χαίρομαι πολύ που πήγε καλά.»

Αποδεχόμενοι μια φιλοφρόνηση νοιώθουμε δυνατοί. Όταν την αποφεύγουμε δεν μπορούμε να την απολαύσουμε αληθινά. Λέγοντας "ευχαριστώ" βοηθούμε στην  εμπέδωσή της ώστε να γίνει κατάκτησή μας.

Οι φιλοφρονήσεις θα πρέπει να μας δίνουν χαρά. Συχνά μόνοι μας «χαλάμε» την ευτυχή βίωσή τους. Δεν υπάρχει λόγος να σαμποτάρουμε τις φιλοφρονήσεις που μας κάνουν. Ας τις αποδεχτούμε με χαρά και ας απολαύσουμε την στιγμή.

2. Όταν καθυστερούμε

Η καθυστέρηση είναι, μεν, στρεσογόνα για αυτόν που αργοπορεί αλλά δείχνει και ασέβεια προς το άτομο που περιμένει.

Μπορεί να ακούγεται αλλόκοτο να ευχαριστούμε κάποιον που έχουμε βάλει στον κόπο να περιμένει, αλλά αυτή ακριβώς είναι η σωστή αντίδραση. Οι περισσότεροι άνθρωποι κοντοστέκονται στην πόρτα και απολογούνται λέγοντας «Συγνώμη που άργησα.»

Το πρόβλημα με την αντίδραση αυτή είναι ότι διατηρεί εσάς ως κέντρο της όλης κατάστασης (Συγνώμη που (εγώ) άργησα). Λέγοντας «ευχαριστώ» αναγνωρίζουμε την θυσία που έκανε το άτομο που έχουμε στήσει περιμένοντάς μας (Σε ευχαριστώ που περίμενες).

Για παράδειγμα: Εισέρχεστε 14 λεπτά καθυστερημένοι.
Αντί για: «Συγγνώμη που άργησα. Η κίνηση είναι φρικτή εκεί έξω.»
Δοκίμασε να πεις: «Ευχαριστώ για την υπομονή σου.»

Όταν κάνουμε κάποιο λάθος κάποιος άλλος συχνά υπαναχωρεί ή κάνει κάποια θυσία. Η πρώτη μας απάντηση, σε τέτοιες περιπτώσεις, τείνει να είναι απολογητική, αλλά η αναγνώριση της υπομονής και της αφοσίωσης που δείχνει το άλλο πρόσωπο είναι σαφώς καλύτερη. Ευχαριστήστε το, λοιπόν, για την αντίδρασή του, παρά το λάθος σας.

3. Όταν παρηγορούμε κάποιο άτομο

Η αποκάλυψη κακών ειδήσεων από κάποιον τρίτο μπορεί να σας προκαλέσει αμηχανία. Επιθυμούμε να του σταθούμε σαν καλοί φίλοι αλλά οι περισσότεροι δεν ξέρουμε τι να πούμε. Συχνά πιστεύουμε πως είναι καλύτερα αν «χρυσώσουμε το χάπι» του άλλου λέγοντας «τουλάχιστον έχεις ...»

Photo Credit: мs. snσw..ωнiтε ♥ via Compfight cc
Αυτό που δεν αντιλαμβανόμαστε είναι πως δεν πειράζει εάν δεν ξέρουμε τι να πούμε. Αυτό που πραγματικά έχει ανάγκη το άλλο άτομο είναι να είμαστε παρόντες και να το ευχαριστούμε που μας εμπιστεύεται.

Για παράδειγμα: Η μητέρα ενός συναδέλφου σας απεβίωσε πρόσφατα.
Αντί για: «Τουλάχιστον έχεις όμορφες αναμνήσεις από αυτή για να θυμάσαι.»
Δοκίμασε να πεις: «Σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες με εμένα. Ξέρω πως αυτές είναι πολύ δύσκολες στιγμές για εσένα.»

Για παράδειγμα: Ο αδερφός σου έμεινε άνεργος.
Αντί για: «Τουλάχιστον έχεις την υγειά σου.»
Δοκίμασε να πεις: «Σε ευχαριστώ που μου το είπες. Είμαι εδώ για να σε στηρίξω.»

Κατά τις περιόδους δύσκολων δοκιμασιών ή πόνου, δεν μας χρειάζονται τόσο λόγια που μετριάζουν τον πόνο μας, όσο κάποιος για να μοιραστούμε τον πόνο αυτό. Όταν δεν ξέρετε τι να πείτε, απλά πείτε «ευχαριστώ» και να είστε εκεί για τον άλλον.

4. Όταν δεχόμαστε σχόλια

Ορισμένα σχόλια είναι άκρως βοηθητικά αλλά σπάνια τα αντιλαμβανόμαστε ως τέτοια. Είτε πρόκειται για μια καθόλου κολακευτική αξιολόγηση από το αφεντικό μας είτε για ένα e-mail ενός δυσαρεστημένου συνεργάτη ή πελάτη, η πρώτη στάση μας είναι συνήθως αμυντική. Κι αυτό είναι κρίμα διότι θα ήταν πιο επωφελές εάν λέγαμε «ευχαριστώ» και χρησιμοποιούσαμε τα σχόλια των άλλων για να γίνουμε καλύτεροι.

Για παράδειγμα: «Η δουλειά σου δεν είναι αρκετά καλή. Πίστευα πως θα τα κατάφερνες καλύτερα.»
Αντί για: «Δεν καταλαβαίνετε. Ακούστε τι πραγματικά έγινε...»
Δοκίμασε να πεις: «Σας ευχαριστώ που προσδοκάτε ακόμη περισσότερα από εμένα.»

Για παράδειγμα: "Αγόρασα το προϊόν σας μόλις την περασμένη εβδομάδα και ήδη χάλασε. Δεν είμαι καθόλου ευχαριστημένος!"
Αντί για: "Το χρησιμοποιήσατε σωστά; Το έχουμε επισημάνει ξεκάθαρα στους όρους του προϊόντος ότι το προϊόν δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπό κάποιες συγκεκριμένες συνθήκες."
Δοκίμασε να πεις: "Σας ευχαριστώ για τα σχόλιά σας. Θα θέλατε να μοιραστείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συμβάν καθώς μέλημά μας είναι να γινόμαστε όλο και καλύτεροι;"

Σε κανέναν δεν αρέσει να αποτυγχάνει. Η αποτυχία, όμως, είναι απλά μια «στάση» για συλλογή πληροφοριών. Ανταποκριθείτε θετικά στα όποια σχόλια και γίνεται καλύτεροι.

5. Όταν γινόμαστε αποδέκτες άδικης κριτικής

Είναι αλήθεια πως η κακή κριτική δεν μας βοηθά. Είναι εκδικητική και κακόβουλη. Ένας από τους καλύτερους τρόπους να την αντιμετωπίσουμε είναι απλά να λέμε "ευχαριστώ" και να προχωράμε.

Όταν ευχαριστούμε κάποιον που μας ασκεί κριτική, ουσιαστικά "ουδετεροποιούμε" την ισχύ των λεγόμενών του. Εάν όσα μας καταλογίζουν δεν έχουν και μεγάλη σημασία για εμάς, ας αποφύγουμε μια μεγαλύτερη αντιπαράθεση.

Για παράδειγμα: «Το επιχείρημά σου είναι ότι πιο ηλίθιο άκουσα αυτή την εβδομάδα»
Αντί για: «Ηλίθιος είσαι εσύ. Άκου και γιατί...»
Δοκίμασε να πεις: «Σε ευχαριστώ για την γνώμη σου. Έχω ακόμη πολλά να μάθω."

Η απαλλαγή από την ανάγκη να βγαίνουμε νικητές σε κάθε ανιτπαράθεση είναι ένδειξη ωριμότητας.

6. Όταν γινόμαστε αποδέκτες συμβουλών που δεν έχουμε ζητήσει.

Συχνά μας συμβαίνει να δεχόμαστε, καλόβουλες ενδεχομένως, συμβουλές από τρίτους δίχως να έχουμε ζητήσει την άποψή τους. Όσο βοηθητικός κι αν προσπαθεί να είναι κάποιος καταλήγει να γίνεται άκρως ενοχλητικός. 

Photo Credit: Ífa via Compfight cc
Ίσως πιστεύουμε πως αντιστρέφοντας τους ρόλους, δίνοντας επίσης συμβουλές επισημαίνοντας τις αδυναμίες του άλλου, να αισθανθούμε καλύτερα. Στην ουσία, όμως, μια τέτοια αντίδραση είναι ανούσια και αμυντική.     

Μαντέψτε ποια είναι η καλύτερη προσέγγιση. Απλά πείτε «ευχαριστώ». 

Για παράδειγμα: «Ξέρεις, για να κάνεις σωστά αυτό το "χ" πράγμα πρέπει να το κάνεις με τον "ψ" τρόπο.»
Αντί για: «Αλήθεια; Έχεις ένα βίντεο να μου δείξεις πως το κάνεις εσύ ώστε να το κάνω σωστά;»
Δοκίμασε να πεις: «Σε ευχαριστώ για την βοήθεια.»

Επισημαίνοντας  στους άλλους τα λάθη τους δεν σημαίνει ότι απαλλασσόμαστε εμείς από τα δικά μας. Ευχαριστούμε αυτούς που μας βοηθούν στην αυτοεπίγνωση ακόμη και αν δεν τους το έχουμε ζητήσει. 

7. Όταν δεν είμαστε σίγουροι αν πρέπει να πούμε «ευχαριστώ»

Όταν αμφιβάλεις, απλά πες ευχαριστώ.  Δεν θα θεωρηθεί ελάττωμα. Κι αν δεν "χρειάζεται", σκέψου πως δείχνεις την ευγνωμοσύνη σου στους ανθρώπους που βρίσκονται στην ζωή σου. 

Ας λέμε "ευχαριστώ" συχνότερα!



Πηγή: http://jamesclear.com/blog

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περί θυμού, του Λ. Σενέκα: Κινητήρια δύναμη και διαχείριση

O Λ. Τολστόι καταγράφει τα καλύτερα βιβλία για κάθε στάδιο της ζωής μας

Δελφικά Παραγγέλματα: Σοφά αποφθέγματα για μια ενάρετη ζωή